Podróżowanie autokarem zimą – porady

autokary sindbad

Kiedy piszemy te słowa, temperatura za oknem wynosi -8 st. C, a wczoraj była jeszcze niższa. Podróżowanie autokarem w takich warunkach może wiązać się z uciążliwościami… których nietrudno jednak uniknąć.

W autokarze zawsze jest ciepło, ale to nie znaczy, że mróz nie przysporzy nam kłopotów w podróży. Nie będzie to wprawdzie nic poważnego, ale skoro można uniknąć nawet drobnych nieprzyjemności – czemu by tego nie zrobić? Oto kilka faktów, z których powinniśmy zdać sobie sprawę przed wyjściem na dworzec.

Jak się ubrać do autokaru zimą?

Kiedy wsiądziemy do rozgrzanego autokaru, w którym temperatura przekracza 20 st. C, szybko zrobi się nam gorąco. To żaden problem – wystarczy zdjąć zimową kurtkę. Warto jednak zastanowić się, jaka temperatura panuje w kraju docelowym, i czy puchowa kurtka naprawdę jest najlepszym rozwiązaniem.

W różnych regionach Włoch jest obecnie względnie ciepło: prognoza pokazuje od 3 do 17 stopni. To za zimno, żeby całkiem pozbyć się kurtki, ale za ciepło, żeby być ubranym jak na polską zimę. Właśnie dlatego warto ubrać się „na cebulkę” – czyli założyć kilka warstw ubrania. Taki strój łatwo da się dostosować do każdej pogody.

Bagaże do autokaru zimą

W Polsce jest obecnie tak zimno, że przedmioty w bagażu głównym, znajdującym się w luku bagażowym, mogą… zamarznąć. Co to właściwie znaczy?

Jeśli trzymamy w luku bagażowym np. napoje czy słoiki z zupą od teściowej, którą odwiedzaliśmy w Święta, warto upewnić się, że pojemniki nie są pełne. Wiemy, co dzieje się z cieczami, kiedy zamarzają – powiększają swoją objętość.

Butelki w luku mogą więc pęknąć. Pamiętajmy też, że niska temperatura sprawia, że baterie szybko się rozładowują. Jeśli przewozimy w bagażu głównym np. laptop, może się okazać, że po zakończeniu podróży jest całkiem rozładowany. Przed jego uruchomieniem powinniśmy też poczekać, aż odtaje.

Co w bagażu podręcznym zimą?

Ze względu na niskie temperatury w luku warto trzymać urządzenia elektroniczne w bagażu podręcznym – o ile to możliwe. Powinniśmy także zabrać termos z ciepłym napojem na wypadek opóźnienia autokaru i przedłużonego oczekiwania na dworcu.

Opóźnienia autokarów zimą?

Wbrew pozorom opóźnienia się są dużym problemem, choć oczywiście mogą się zdarzyć. Mamy zimę co prawda chłodną, ale śniegu nie jest wiele, więc ulice są przejezdne. Jeśli już, spóźnienie może wynikać z kontroli granicznych, które wracają ze względu na ryzyko ataków terrorystycznych.

Kontrole autokarów są nieprzewidywalne – można przejechać trasę bez ani jednej z nich – dlatego trudno powiedzieć, czy przejazd potrwa dłużej, a jeśli tak, jak duże będzie opóźnienie.

Jak wcześnie wyjść na dworzec autokarowy?

Zazwyczaj radzimy, żeby być na dworcu 15 minut przed wyjazdem, ale zimą warto pojawić się jeszcze wcześniej. Mamy więcej bagaży, ze względu na ferie czy powroty ze Świąt jest więcej pasażerów, toteż obsługa przy wejściu na pokład trwa dłużej.

Poza tym w drodze na dworzec możemy trafić na nieprzewidziane przeszkody. Autobus miejski może się spóźnić, a jeśli trasę pokonujemy pieszo, spacer może potrwać dłużej ze względu na śliskie chodniki czy śnieg. Wyjdźmy trochę wcześniej niż zwykle.

Nietypowy bagaż w autokarze

Zimą często chcemy przewieźć nietypowy nadprogramowy bagaż, taki jak sprzęt sportowy (narty, sanki czy snowboard). Pamiętajmy jednak, że kierowca nie ma obowiązku przewiezienia takiego sprzętu. Może to zrobić, za dopłatą, jeśli będzie wystarczająco dużo miejsca w luku. Bilet uprawnia jednak do przewozu bagażu standardowego – niekiedy przewoźnicy precyzują dopuszczalne wymiary, ale generalnie żadna walizka czy torba podróżna nie sprawi problemu.

Jeśli chcemy przewieźć nietypowy bagaż autokarem, najpierw skontaktujmy się z przewoźnikiem i zapytajmy, czy to możliwe. Dzięki temu unikniemy rozczarowania.

Bilet autokary w dłoń – i w drogę!

Zapowiada się ładna zima, a zatem jeśli chcecie wybrać się na ferie np. do Szwajcarii, już dziś zaopatrzcie się w tanie bilety autokarowe. Oczywiście w serwisie BiletyAutokarowe.pl, gdzie oferujemy bilety linii Sindbad, Eurobus, Intercars i wielu innych, lub na naszej infolinii: 71 724 23 77. Zapraszamy!